La Città del Sole di Campanella. Fra filosofia e teatro
Index
Introduzione
di Manuela Sanna
Nota del curatore
“Respiriamo la vita del mondo”: verità, natura e utopia in Campanella
di Manuel Bertolini
Perché uno spettacolo su La Città del Sole di Campanella?
Breve riflessione sulla performance di teatro, musica e danza
Il Sogno della ragione
di Rosario Diana
Il sogno della ragione. La Città del Sole di Tommaso Campanella
Performance di teatro, musica e danza in un atto e tre quadri
di Rosario Diana
Bozzetti per i costumi e per i due fondali raffiguranti La Città del Sole
di Benedetta Tramontano
Fotografie di alcuni momenti dello spettacolo
con Tony Laudadio, Federico Contella e Martina Nappi
di Giusy D’Alessio
Indice dei nomi
This book and the events that gave rise to it – a seminar and a performance on Campanella held in Naples in May 2023 – aim to celebrate the 400th anniversary of the first Latin edition (Frankfurt, 1623) of La Città del Sole, written in Italian in all probability in 1602, when the philosopher was imprisoned in Naples for having led an anti-Spanish revolt in Calabria in 1599. In the methodological perspective of the “complicity” between essay form, playwriting and experimentation with intertextual transpositions, the volume also aims to reach a non-specialist audience. Manuel Bertolini’s essay critically retraces the peculiar aspects of Campanelli’s utopian writing, interpreting it in the light of the events in Calabria and the fundamental principles on Christianity and “natural religion” that animate the philosopher’s entire oeuvre. The text of Rosario Diana’s play – preceded by an essay explaining its reasons and structure – brings to the stage some controversial features of Campanella’s political project and places them in a tensional relationship with our contemporary sensibility.