Migrations of Concepts.
From Philosophical Text to Scene

Table of Contents

Preface

Part I
Migrations of Concepts

De-powering of the Cartesian Cogito and ‘Disbelonging’ of the I
In the Margin of De antiquissima of Giambattista Vico

Conceit and Collapse of the I. Beckett and Geulincx

The Ontopoietic Eye. Beckett and Berkeley

Percipi
For Soprano, Clarinet in B flat, Viola, Cello, Percussions, Piano
Brief Self-analysis
Musical Score (composed by Rosalba Quindici)

Voices from a Life
A Performance of Passages from the Life of Giambattista Vico Written by Himself (1723–28).
Contribution to theTheoretical Justification of an audio-video
Conception and Design of the audio-video
On the performance of a philosophical text
Orality. Vocality. Event
audio-video. Technique. Repetition

Part II
From Oratory to Word Music

The Heroism of the Scholar. Reading in Concert Form
on Giambattista Vico’s Oration De mente heroica (1732)
for Solo Readers and Chorus of Readers

An Encomium in Two Speakers
Theatre-Reading on the Encomium of Helen by Gorgias of Leontini

Part III
From Philosophy to Melologues

Offshoots of Hegel. From the Autobiography of a Servant
Melologue in Two Scenes and Ten Stanzas
for Reciting Voice and Prepared Piano (Libretto)

Offshoots of Hegel. From the Autobiography of a Servant
For Prepared Piano
Brief Self-analysis
Musical Score (composed by Rosalba Quindici)

The Veiled Thought. A Nocturnal Meditation by the Prince of Sansevero
Melologue in Four Scenes for Reciting Voice, Recorded Voices and Percussions
(Libretto)

The Veiled Thought. A Nocturnal Meditation by the Prince of Sansevero
For Percussions
Brief Self-analysis
Musical Score (composed by Rosalba Quindici)

Conclusions
More on dissemination and transposition

Migrazioni di concetti raccoglie i risultati di una ricerca sperimentale sulla migrazione di concetti filosofici nei linguaggi delle arti. La monografia esplora l’intersezione tra filosofia, letteratura e arte e presenta un’indagine teorico-performativa sulla trasposizione di contenuti filosofici in performance teatrali e musicali. Partendo da Giambattista Vico e Samuel Beckett, una prima parte elabora il paradigma della “disappartenenza” dell’io – che è la condizione dell’io che si rende conto di essere proprio ed estraneo allo stesso tempo –; mostra come questo venga trasposto nel linguaggio dei suoni e riflette sul significato della rappresentazione pubblica di un’opera filosofica. La seconda e la terza parte esplorano ulteriormente la trasposizione del pensiero filosofico nell’arte presentando gli spettacoli teatrali scritti e diretti dall’autore. In particolare, il libro contiene il testo di due letture teatrali su Vico e Gorgia e il libretto di due melologhi dedicati a Hegel e al Principe di Sansevero, con le relative partiture musicali composte da Rosalba Quindici. Esplorando i confini degli adaptation studies, questa monografia propone radicalmente un modo nuovo e innovativo di studiare e comunicare i concetti filosofici.

Migrations of Concepts.
From Philosophical Text to Scene

Autore: Rosario Diana
Brepols
SoPhIHAS, 1
Turnhout (Belgium), 2023
ISBN: 978-2-503-60562-3